Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Túl kicsi még a festéshez?

Mindenki tanuljon rajzolni!

Összeszámolni sem tudom, hány esetben találkoztam olyan anyukával, aki szerette volna rajzórára járatni óvodáskorú gyermekét, da a rajziskolák sorra elutasították őket. Az elutasítás oka minden esetben: a gyerek még túl kicsi.

Túl kicsi? Én ezt másként látom. Hozzánk, a Rózsadombi Képzőművészeti Akadémiára már óvodás kortól járnak gyerekek. Életkoruknak és fejlettségüknek megfelelő alkotói feladat mellett biztos sikerélményt és fejlődést érhetünk el. 

Minden alkalommal konkrét feladattal készülök, amelyet lépésről lépésre mutatok be tanítványaimnak. Elindítok egy alkotói folyamatot, a gyermekek pedig saját fantáziájukra, ízlésükre támaszkodva valósítják meg azt. Az végeredmény pedig magáért beszél.

A mellékelt képet Fruzsi festette, egy óra alatt. Mint minden óvodás, csacsogott, ficánkolt, de mindvégig az alkotás hevében tette ezt. Az Ő példája - és még sok más tanítványomé - is azt támasztja alá, ha a gyermekünk alkotni szeretne, akkor támogassuk ebben. 

Tovább

Fontos-e, hogy gyermekünk rajzoljon?

Szeptember van, elérkezett a különórák kiválasztásának ideje. A kínálat szinte kimeríthetetlen, legyen szó sportolásról, nyelvről vagy művészeti foglalkozásokról.

Az iskolai oktatásban, a rajzolás méltánytalanul a tantárgyak végén kullog a fontossági sorrendet nézve.

Természetes tehát, hogy több óra padban ülés után a szülő először sportolni viszi gyermekét, majd a fontosabbnak tartott tantárgyak fejlesztésére irányuló foglalkozások élveznek prioritást. Ha mindezek mellett marad egy kis szabadidő, akkor jöhet az alkotás. Ki hinné, hogy egy kis rajzolással könnyebben mehet a matek?

Kisgyermekként a firkálás természetes és örömteli időtöltés mindenki számára. Az óvodáskorral belépnek bizonyos figurális elvárások a képi megjelenítés terén, melyek az életkor előrehaladtával egyre magasabb színvonalat írnak elő. A pedagógusok étékelik a gyerekek munkáját, a szülők pedig szembesülnek gyermekük kimagasló, átlagos vagy éppen átlagon aluli teljesítményéről. Sok esetben, sajnos már itt megpecsételődik, hogy a kis óvódás alkotó tehetséges-e vagy sem.  Ha utóbbi, akkor mefigyelhető, hogy a kisgyermeknek el is megy a kedve a rajzolástól, hiszen Ő nem tudja reprodukálni a sematikus elvárásokat. A fantáziája kordába szorul, a kézügyessége a legfontosabb időszakban nem fejlődik. 

Iskolába lépve a ceruzafogáshoz, a számok és betűk formálásához elengedhetetlen a finommotorikus mozgás fejlesztése. Aki óvódásként nem végzett erre irányuló gyakorlatokat, mint pl. a rajzolás, annak nagy valószínűséggel nehézséget fog jelenteni a szépen írás.

A finommotorikus mozgás feljődésén túl, természetesen a vizuális kommunikáció, a kreativitás mind érintett terület az alkotás során, melyek kihatnak a többi tantárgyra, s mindennapi életünkre is. Az érzékszerveket és a szellemet egyaránt megmozgató feladatoknak önmagukon messze túlmutató jelentősége van.

Rajzoljanak tehát a gyerekek minél többet! Ha tehetségesek, akkor azért, ha nehézségeik akadnak, akkor azért. Egy jól felépített alkotási folyamat mindkét esetben építő jelleggel bír. Az eszközöknek, anyagoknak, technikáknak se szeri, se száma, így biztosan megtalálja mindenki a hozzá leközelebb álló alkotási formát.

Tovább
12
»

szeokekata

blogavatar

Alkotásról, rajzolásról, festésről s ezek tanításáról írom le a mindennapok során felmerülő gondolatokat, tapasztalatokat.